27 Eylül 2024 Cuma
Fakültemiz Hemşirelik Bölümü öğretim üyesi Prof.Dr. Duygu SÖNMEZ DÜZKAYA'nın yürütücü olduğu "Yoğun Bakımdan Eve Taburcu Olan Teknolojiye Bağımlı Çocukların Ebeveynlerinin Sanal Gerçeklik Ortamında Verilen Taburculuk Eğitiminin Etkisi" adlı proje TÜSEB tarafından desteklenmeye hak kazanmıştır.
Öğretim üyemizi tebrik eder, başarılarının devamını dileriz.
PROJE BAŞLIĞI: Yoğun Bakımdan Eve Taburcu Olan Teknolojiye Bağımlı Çocukların Ebeveynlerinin Sanal Gerçeklik Ortamında Verilen Taburculuk Eğitiminin Etkisi
PROJE YÜRÜTÜCÜSÜ: Prof. Dr. Duygu SÖNMEZ DÜZKAYA
PROJE İÇERİĞİ:
Yoğun bakımdan eve taburcu edilen çocuk hastalar ev ortamında temel yaşam gereksinimlerini çok sayıda teknolojik araç-gereçlere bağımlı olarak sürdürmektedirler. Bu çocukların taburculuk sonrası evde bakımları ağırlıklı olarak ebeveynleri tarafından gerçekleştirilmektedir. Literatürde teknolojiye bağımlı çocukların ebeveynlerine yeterli ve planlı taburculuk eğitimi verilmesinin; ebeveynlerin bakıma hazır oluşu ve bakım yüklerini; çocukların hastaneye geri dönüş oranını ve evde komplikasyon gelişme sıklığını azalttığı vurgulanmaktadır. Yoğun bakımdan taburcu edilen çocukların ebeveynlerine evde bakımı sürdürmeye yönelik geleneksel taburculuk eğitimi ya da düşük gerçeklikli simülatörler üzerinde uygulamalı eğitim verildiği bilinmektedir. Geleneksel ya da simülasyonla verilen eğitimlerin etkin olduğu kabul edilmekle birlikte, sanal gerçeklik kullanılarak yapılacak taburculuk eğitimlerinin teknolojiye bağımlı çocuğun evde bakımının etkinliğini arttırabileceği düşünülmektedir. Yetişkin hastaların taburculuk eğitiminde sanal gerçeklik uygulamalarının kullanıldığı ancak yapılan araştırmalarda kullanılan beceri uygulamalarının sınırlı olduğu görülmektedir. Ayrıca yoğun bakımdan eve taburcu edilen teknolojiye bağımlı çocukların ebeveynlerine sanal gerçeklik ortamında verilen taburculuk eğitimine ilişkin araştırmalara rastlanamamıştır. Bu doğrultuda; teklife sunulan projenin; yoğun bakımdan eve taburcu edilen teknolojiye bağımlı çocukların ebeveynlerine sanal gerçeklik ortamında verilen taburculuk eğitiminin etkisinin değerlendirilmesinin özgün nitelik taşıdığı düşünülmektedir. Proje kapsamındaki araştırmada, sanal gerçeklik ortamında verilen taburculuk eğitiminin; ebeveynlerin bakıma hazır oluşu, bakım verme yeterliliği ve bakım yükleri ile teknolojiye bağımlı çocuklarda hastaneye geri dönüş oranı ve ev ortamında komplikasyon gelişme sıklığı üzerine etkisinin incelenmesi hedeflenmiştir.
PROJE EKİBİ:
Yürütücü: Prof. Dr. Duygu SÖNMEZ DÜZKAYA
Araştırmacılar:
Prof. Dr. Duygu SÖNMEZ DÜZKAYA
Doç. Dr. Banu TERZİ
Doç. Dr. Gülzade UYSAL
Doç. Dr. Atiye KARAKUL
Prof. Dr. Gülçin BOZKURT
Prof. Dr. Demet DEMİRKOL
Uzm. Hem. Tülay YAKUT
Doç. Dr. Yasin KAYA
PROJE SÜRESİ: 24 ay